2011. december 20., kedd

Ez alkalommal nem volt "Hazám-hazám", de medence igen!


Katona József: Bánk bán. Ugye nem farmer nadrágos fiatalok jutnak róla eszünkbe?! Pedig a budapesti Nemzeti Színházban ez történt. Kissé féltem, ám egyben kíváncsian vártam, mit takar a "modern" jelző, illetve a "Junior" szó a címben. 

Amikor a színházterembe léptünk, szembesültem vele, hogy stúdió előadás lesz. A legelső szembetűnő dolog: a díszlet mindössze pár kopott székből, egy dobfelszerelésből, egy mikrofonból és egy medencéből tevődött össze. Igen, így volt. Majd kezdetét vette a csoda. A színészek elfoglalták a helyüket, s a fények a színpadra öszpontosultak. Színészek és színésznők jelentek meg, helyet foglaltak s mozdulatlan ültek. Majd egy jelre, nagy lakomába kezdtek, Ottót kivéve, aki komoran, haragosan követte az eseményeket.

 A nézőtéren érezhető feszültség szép lassan oldódott. Az első sorban ülő nézőket, bizony nem irigyeltem. Nem egyszer fordult elő, hogy a színész önfeledten vetette magát a színpad elején lévő medencébe. Kimondottan tetszett Bánk bán, Fehér Tibor személyisége, alakítása.. Aki igazából mindent megtenne saját hazájáért, de néha benne is elszakad egy-egy cérna. Ez jól tükrözi, hogy a nagy emberek sem tökéletesek. Ekkor sorra következtek be a tragikus események. Bánk először Ottót alaító Mátyássy Bencével végzett hirtelen felindulásból. Ám ekkor még nem volt vége. Ezek után szerepet kapott a medence. A Magyar királyné, Gertrudis, azaz Bánfalvi Eszter ott lelte halálát, szintén a kegyetlen Bánk keze által. A színpad elején tűz gyúlt. A művésznő még hosszú percekig lebegett a vízfelszínen. 

Mindaddig amíg a darab végén haza nem érkezett II. Endre, Magyar király, azaz Szabó Kimmel Tamás, aki végezetül kibogózta a szálakat, s amennyirre tudott, rendet teremtett országában. Pedig a történetre rátett még egy lapáttal Melinda, Bánk felesége, Radnay Csilla halála, akit Ottó felbérelt emberei gyilkoltak meg. 

A darab végén elégedett nézőket láttam. A fiatalokat nagyon is lekötötte a helyenként diszkrét poénokkal átszőtt történet. Ez szerintem javában függött a rendezőtől. Talán ha nyersen valaki végigolvasná a darab szövegkönyvét, nem így fogadná azt. De a rendezés felülmúlta a félelmeket. Különösen érdekesnek és tiszteletre méltónak találom azt, amikor minimális díszletben, minimális jelmezben ilyen produkciót varázsolnak a nézők szeme elé. Ki tudja, talán a fiatal színészek, vagy a rendezői megoldások tették ily színessé az előadást. Friss, új erő ami kifakadt a szereplőkből a darab közben. Mikor a papírból készült Magyar zászlókat osztogatták a nézők között, majd a darab végén a Szózatot énekelték...arra gondoltam: ezt nem azért csinálták, mert a rendező azt mondta. Akkor sem, ha a rendező maga Alföldi Róbert. 

Megváltást éreztem, ami talán már hónapok óta várt magára. Visszagondolván pedig az jutott eszembe, ha a történések mögé nézünk akkor igenis át lehet ültetni a cselekményt mindennapokra. Mindez fiataloknak szól...Fantasztikus. Ajánlom minden korombeli figyelmébe. Talán egy délután erejéig kiszálhatunk a mókuskerékből, s gazdagodhatunk egy ilyen egyedi, emlékezetes 2 órával.  

(Az írásom megjelent a Somogyi Hírlap 2011. Január 05.-ei számában)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése